Cycle in Hamburg

 

by Tamara Skorkovská.

 

Jezdit na kole v Hamburku je v první řadě úplně normální. Není to cool, není to out, prostě to je jedna z možností. A to možnost dost oblíbená.

GALERIE

 

 

Pro neznalé místních poměrů nejprve něco málo o Hamburku: jedná se o město na severozápadě Německa, které je zároveň i spolkovou zemí. Díky svému umístění na Labi se stalo druhým největším přístavem v Evropě a následně pak díky přijíždějícím námořníkům místem velmi internacionálním. Právě touto otevřeností až uvolněností Hamburk nejvíce vyniká mezi ostatními německými městy.

Je to ostatně vidět i na cyklostezkách. Jezdí mladí, jezdí staří, jezdí černoši i bílí, sportovci i vymóděné slečny. Co se naopak tolik neliší, jsou kola; převažují obouchané citybiky, sportovní či dražší modely jsou kvůli zlodějům spíše výjimkou. O můj secondhandový Falter už se také někdo pokoušel, naštěstí to ale v půlce řetězu vzdal. Proto není divu, že snad opravdu každé kolo je vybaveno masivním řetězem.


 

Dalšími nepostradatelnými doplňky jsou světlo poháněné dynamem a zvonek na odhánění pletoucích se chodců. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak nepromokavý obal na sedlo. Ten je vzhledem k četnosti srážek naprosto nezbytný! Nemáte-li jej k dipozici, postačí též idelitka.

O kolech a jezdcích už bylo řečeno dost, nyní něco o ježdění samotném. Funguje to dobře, jako ostatně většina věcí v Německu. Cyklisté mají vyznačené své pruhy, a to buď na silnici, nebo na chodníku. Na větších křižovatkách je vždy umístěn i semafor speciálně pro cyklisty. Cyklotrasy jsou slušně značené tak, aby vás dovedly přesně tam, kam potřebujete.


 

Ovšem i v případě, že se zrovna nenacházíte na cyklotrase, není třeba zoufat, s největší pravděpodobností nikdo protestovat nebude. Naopak se může i stát, že vám přibrzdí auto, abyste mohli v klidu vjet (!) na kruhový objezd. Hamburčani jsou obecně vůči cyklistům neobyčejně vstřícní, když už na někoho musíte zazvonit, vždy rychle uskočí a omluví se.

Co se parkování a poutání kola týče, zde též nebývá problém. Do země zapuštěné stojany jsou prakticky před každým obchodem či institucí. Pokud váš model disponuje košíkem připevněným na nosič, můžete rovnou vyrazit na nákup. Při následném hledání místa, kde jste kolo nechali, se vynořuje druhá výhoda obalů na sedlo - barevné sedlo odhalíte ve změti všech ostatních výrazně rychleji.



Pokud se na dlouhou cestu necítíte, můžete s sebou kolo zdarma vzít do metra, vlaku či dokonce některých autobusových linek. Výjimka platí ve všední den v době špičky, tedy od 6:00 do 9:00 a od 16:00 do 18:00, v tyto časy není přeprava kol v hromadných dopravních prostředcích povolená vůbec.

Nakonec dobrá zpráva pro ty, kteří s sebou v Hamburku kolo nemají: město od roku 2008 nabízí zápůjčkový systém městských kol nazvaný StadtRAD Hamburg. Abyste jej mohli využít, je pouze potřeba být vlastníkem zákaznické karty, popřípadě EC či kreditní platební karty. Prvních třicet minut jízdy máte zdarma, za další minuty se vám účtuje mírný poplatek.Chcete-li se mu vyhnout, stačí vždy co půl hodiny vyměnit na některé ze stanic kolo za nové. Tyto stanice jsou rozmístěné poměrně hustě po celém centru a díky jejich zářivě červené barvě je určitě nepřehlédnete.



 

Zapálení cyklisté zkrátka z Hamburku zklamaní být nemohou…

 

...Tamara na to zapomněla a musíme to udělat za ni a co? No přeci pivíííí za dobrou práci. Díky C4C.

GALERIE

 

Pár zajímavostí na závěr:

7% cest se v Hamburku realizuje na kolech, i přes častou nepřízeň počasí. Pro představu v Praze je to cca 2%.

Do Hamburku se dostanete pohodlně vlakem za 7 hodin a zpátky se můžete projet po oblíbené Labské stezce.

Labe můžete podjet a prohlédnout si přístav když projedete St. Pauli Elbe Tunnel.

 

Napadají vás další tipy?... podělte se...

 

 

 

cycle4change