Amsterdam

 

Náš přesun z Brém do Amsterdamu byl plynulý. Cestou po Holandsku nepotřebujete mapu ani navigaci. Mají velmi chytře zpracovaný plán mapek, které jsou na každém rohu a i když vás krajina zpočátku příliš nepřekvapí, alespoň se zase neztratíte :-).

GALERIE

 

 

Každá mapka má své číslo, podle kterého zjistíte, kde jste a zvolíte si na jaké další číslo pojedete, nesledujete žádnou trasu, ale pouze jedete k další očíslované mapce.

 

 

Cesta podél pobřeží je krásná, ovšem je možné, že vás zaskočí, stejně jako nás, silný protivítr o rychlosti cca 30 - 40km/h. V takové situaci jedete v podstatě celý den do kopce, ale nečeká vás žádný výhled ani sjezd, prostě šlapete a všudy přítomné ovce se na vás dívají s tázavým pohledem znovu a znovu.

Po překonání protivětru a zamávání všem ovečkám si podél pobřeží nenechte ujít písečné duny, které se táhnou až k Amsterdamu. Jejich rozmanitost si vás získá a cesta rychle uteče, jelikož vás téměř za každým rohem čeká nějaká zajímavost.

 

 

Po písečných dunách nás vítá Amsterdam. Coffee shopy, red light district, Van Gogh museum všichni známe, ale jak se po Amstru opravdu jezdí na kole pro nás napsala Viktorie Vránová, za to ji děkujeme a "předávám ji slovo".

 

 

Na kole v Holandsku jezdí každý a při jakékoliv příležitosti. Nejpatrnější rozdíl mezi používáním kola v Česku a v Holansku je jeho účel. V každém městě v Holandsku kolo slouží jako ten nejoblíbenější a nejčastější dopravní prostředek.

Všichni mají své vlastní kolo, od malých dětí po seniory, matky, které jsou schopny jet na kole se třemi dětmi ve vozíčku před nimi, anebo mají na kole namontované minimálně dvě dětské sedačky.


 

Kolo poslouží i při stěhování, stačí si půjčit kolo s vozíkem vepředu. Lidé používají kolo pro každodenní potřebu, já ho používám denně na cestu do školy, na nákup, do města, do hospody, ale využila jsem ho i za obsukrnějších situací, například jako dopravní prostředek na letiště, kdy jsem jednou rukou ovládala kolo a ve druhé držela kufr, který jel na kolečkách vedle mě.

 

Na rozdíl od Česka v Holandsku potkávám jen málo sportovců, kteří jedou na kole. Většina cyklistů je oblečena do normálních šatů. Dalo by se říct, že Holanďané ho považují za součást svého životního stylu. Muži jezdí na kole v obleku,ženy v šatech, minisukních a podpatcích. Zajímavé je, že ačkoliv jsou kola tak rozšířená v Holandsku, nikdo, kromě malých dětí, nenosí helmu.

 

 

V Česku jsem na kolo vyrážela pouze výjimečně, a to když k tomu byly vhodné podmínky, ani moc zima, ani horko, lidi jedoucí v dešti anebo sněhu jsem považovala za šílence. V Holandsku se kolo používá během všech ročních období a málokoho odradí sníh, vítr anebo déšť. Po určité době už mi ani nepřipadalo zvláštní, když na mě za jízdy prší, a sníh považuji za příjemnou změnu.

Mnoho lidí je vybaveno různými pláštěnkami anebo sofistikovanějšími obleky proti dešti, ale mnoho Holanďanů působí dojmem, že déšť vůbec nevnímají a spokojeně jedou na kole dál.


 

Vzhledem k tomu, že vše je jízdě na kole přizpůsobeno, nacházejí se v holandských městech početné cyklostezky, ale ulice jsou také vybaveny semafory pro cyklisty a parkoviště a stojany na kola jsou všude kde se podíváš.

 

V Česku jsem kolo používala přibližně jednou ročně na jednodenní výlet a nikdy by mě nenapadlo, že bych ho mohla někdy využít jako každodenní dopravní prostředek, ale velmi rychle jsem si na to zvykla a teď už si neumím představit, že bych se po Amsterdamu pohybovala jinak než na kole.

GALERIE

Viktorie & Michal & Jarda - cycle4change

 

cycle4change